Alla inlägg under februari 2013

Av Åkerlind - 28 februari 2013 09:59

Tur att jag är så peppad på att gå ner i vikt nu, för det går väl sisådär skulle jag nog vilja påstå. Hmmm :-/


Tränat och varit ü b e r d u k t i g (enligt mig själv) i nästan två veckor nu och har nog aldrig gått UPP så fort i vikt!?!?! 1,7 kilo på mindre än två veckor, lär vara någon typ av rekord...och detta efter att under vecka ett ha:

Promenerat sammanlagt 2,7 mil och kört två hårda vattengympapass


Hittills den här veckan (sedan i måndags):

Promenerat sammanlagt 1,98 mil och två ännu hårdare vattengympapass.


OBS! ovanstående är alltså utöver att jaga nyfiken och lite småvild bebis.


Jag tänker banne mig inte ge upp!! Nu lite kaffe och sen en ny promenad! Den här gången till jobbet. Råkade visst boka klipp- och färgtid hos frisören igår och tänkte tjäna ihop lite pengar till "hårkontot" (som jag ifs skulle belöna mig med när jag blir smal....nu när jag tänker efter).



Aja, det är låååångt kvar till klipptiden i maj :P 

Av Åkerlind - 3 februari 2013 12:11

Nu är det SKÄRPNING som gäller!!


Drar till Kroatien i juni och då ska jag ha bekämpat mamma- och sambokilona en gång för alla, eller iaf tills det ev. blir dags för lite nya mammakilon! De envisa jäklarna som dök upp ungefär samtidigt som kärleken har ju hängt med i 3,5 års tid nu....Gick snabbt som attan att få dit dem - inte alls lika geschwint att bli av med visade det sig... Har varit "Tessa med moms" som J som fint uttryckte det efter 3 månader (och lite för mycket potatisgratäng och sås) ihop.


Är sjukt peppad och den här gången SKA det gå! Bara att ta fram karaktären och sitt jävlaranamma. Startar idag, för alla gånger jag har startat en måndag har ju gått "sådär" så: ny taktik!


J och jag har har gemensamt bestämt att vi ska köpa en ordentlig våg ihop till våra kommande födelsedagar. Tillägger att jag la fram förslaget, hade inte varit poppis om J försökt lägga upp det på ett litet fint sätt. Det var inte en misslyckat sådant försök som gjorde att han kom hem med blommor i förrgår..!


Så nu blir det väl till att sätta upp en anslagstavla väl synligt (kanske mest effektivt bredvid kylskåpet) och skriva upp resultaten vartefter, så man verkligen får skämmas om man inte sköter sig!


DÅ KÖR VI!!

Av Åkerlind - 2 februari 2013 10:06

Då har vi testat stora matkassen från Middagsfrid i 4 dagar nu och jag är väldigt positiv än så länge! Goda recept som är nyttiga (i bemärkelsen lite fett - mycket grönt) och är dessutom lagom enkla att göra. Jag menar, jag lagar gärna något lite mer avancerat än makaroner och falukorv - men kanske inte kommer att gå lös på hemmagjord bea riktigt än.... Så någonstans däremellan ligger väl svårighetsgraden, alldeles lagom :)


Har dessutom haft den äran att få ha matgäster här hemma 4 av veckans dagar, gillar vi!! Nu törs jag t o m laga mat och bjuda på, jag som inte ens trodde att jag kunde laga mat.....!?




**************************************************




Det receptet jag tänkte dela med mig av är i a f fiskgrytan vi gjorde i tisdags, för att den var så mycket godare än vad jag trodde att den skulle bli. 

Den tar c:a 40 minuter att laga.


 

Fiskgryta med tomat och ägg

 

Ingredienser

5 ägg

4 portioner ris/annat gryn ex. bulgur

100 g morötter (1-2 st)

250 g broccoli

1 kruka dill

1 förp salladslök (125 g)

250 g tomater (2-3 st)

3 msk vetemjöl

1 msk buljongpulver (eller 1 tärning)

1 dl crème fraiche

1 msk smör

c:a 600 g vit fisk


Tillagning

  1. Koka äggen i 8 min. Skölj med kallt vatten och skala och grovhacka dem.
  2. Koka ris/gryn till 4 personer.
  3. Skär broccolin i buketter och bitar. Koka i 3 min. Skala och grovriv morot. Blanda broccoli och morot i en skål.
  4. Hacka dillen. Skölj och strimla salladslöken. Grovhacka tomaterna.
  5. Vispa ut vetemjölet 3 dl vatten direkt i en taktörpanna (med lock). Tillsätt buljongpulvret/tärningen, crème fraichen, smöret, saltet och pepparn. Koka upp under omrörning och tillsätt dillen.
  6. Lägg fisken i såsen och fördela salladslöken ovanpå. Låt sjuda under lock i 5 min. Strö därefter över tomaterna och de hackade äggen och låt ligga under lock i 1 min så allt blir varmt. Servera med broccolisallad och ris/gryn

 

Smaklig spis :)







Ovido - Quiz & Flashcards